torsdag 26. januar 2012

Nattsokker i alpakkagarn

Da har jeg blitt ferdig med en UFO - og denne gangen til meg selv! Jula 2010 fikk mange nattsokker i julegave strikket i alpakkagarnene Fairytale og Babysilk. Ideen fikk jeg fra et oppskriftshefte, og med denne som utgangspunkt strikket jeg "min vri" på nattsokkene. Resultatet mitt er VELDIG mangefarvet - det er et skikkelig restegarnsprosjekt som dere ser:
Mange farger, som ikke helt matcher. Men de har jeg jo kun på om natta da ;)
Min kloke svigermor har lært meg å bruke rester; Man strikker begge lestene parallelt - og fra hver ende av nøstet. Helt øverst (rosa) og midt på vristen (lyseblå) har garnkombinasjonene matchet, ellers er det hummer og kanari av kombinasjoner.

Dette er forresten fantastisk garn å strikke av, og veldig bra for de som har ullallergi, leddgikt og andre plager. Et par av mottakerne plages med smerter i ledd, og bruker nattsokkene hver natt, noe som gjør smertene mindre (leddgikt). Jeg har også strikket pulsvarmere og gitt til samme "målgruppe". Dette ble jo reine helsetipset ;)

Jeg har endret veldig mye på oppskrifta jeg bruker og kaller den nå for "min". Jeg deler den gjerne, og den kan du benytte fritt. Det er hyggelig om du legger igjen en kommentar om du benytter deg av oppskrifta. Legger du ditt produkt ut på nettet, setter jeg stor pris på at du linker tilbake til bloggen min :) Det er jo så hyggelig å se hvordan andres produkter blir :)



Nattsokker med krus i mønsterstrikk
Strømpepinner nr 4 ½ og 5

Mykt garn tilsvarende pinnenr 5. Her er brukt BabySilk og Faerytale fra Alpakka. Alpakkagarnet har en tendens til å vide seg veldig mye ut når en begynner å bruke plagget.

Str Liten/Middels (Middels/Stor)

Mønsteret er delelig på 4

 Legg opp 40 (44) masker på pinne nr 5 som fordeles på pinnene.
1., 3. og 4. omgang: *3 r 1 vr*
2. omgang: *løft 3. r maske over de 2 første m på p, 1 r 1 kast, 1 r, 1 vr* gjenta fra *-* ut omgangen
Gjenta 1.-4. omgang til kruset er 12(14) cm/så langt du vil ha det
Strikk 1 omgang glattstrikk samtidig felles 8 m jevnt fordelt =32(36) m
Skift til p 4 ½

Hæl: strikk glattstrikk over 2 pinner (gjerne over 4. og 1. pinne)  = 16(18) m, til hælen måler 4,5-5(5-6) cm. 1. maske løftes hele tiden løst av og danner fletter på hver side av hælen. Strikk glattstrikk fram og tilbake hvor du på retten løfter hver 2. m uten å strikke = dobbeltstrikk. NB Begynn hælfellingen fra retten: Strikk til det gjenstår 4(5) m, 2 sammen. Snu og strikk fra vrangen til det gjenstår 4(5) m, 2 sammen. Gjenta til du har strikket opp alle maskene. Strikk fra retten midt på hælen, plukk opp maskene på sidene ned mot kruset.
Foten strikkes i glattstrikk: 1. omg:Strikk vanlig r de opp-plukkede maskene på sokkens venstre hælside og vridd rett på høyre side. Fell så hver 2. omgang på hver side av hælen til du har 1 m mere på “fotsålesiden” av lesten enn oversiden. Strikk til foten måler 20(22) cm/så langt du ønsker.
Tåfelling (ca 3 cm): Fell hver 2. omg *de 2 siste og 2 første m på pinnene mot sokkens sider (= 4 m per omg)*  til det gjenstår 4 og 5 m på hver pinne, da felles hver omg til det er 2 og 3 m igjen per pinne. Klipp av tråden og dra gjennom maskene – tråden festes godt på vranga.

3 kommentarer:

  1. Hvem bryr seg om de matcher mens man sover...? hihi Varme er de nok uansett :-))

    ps. jeg ville helst ikke ha brukt så store og tykke bokstaver i innleggene, du kan framheve at det er mønster/forklaring med å skifte skrifttype feks.. :-P

    SvarSlett
  2. Hvilket garn av Fairytale og Babysilk er det best å strikke sokker eller pulsvarmere av ?
    Har ikke prøvd noen av de garnsortene. (ikke alpakkagan i det hele tatt)

    Jeg spant angoragarn da barna var små (nå er de voksne) som jeg strikket sokker av, det garnet utvidet seg også mye, men det var gode, myke og varme sokker.

    Takk for at du deler oppskrifta med oss!

    SvarSlett
  3. Jeg strikker nattsokker av begge garntypene - dobbel tråd :) Dette er ikke et slitesterkt garn, så de er ikke til å "spasere" med :) Jeg bruker tynn "Alpaca" fra Drops til pulsvarmere - det finnes så utrolig mange lekre farver der :)

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen kommentar hos meg - det setter jeg stor pris på